De deelnemer aan zet bij het pensioen: tijd voor inzicht en actie

Wat is pensioen? Volgens sommige reclamecampagnes is dat luieren in een hangmat op een tropisch eiland, waar je zorgeloos achteroverleunend naar kunt uitkijken. Een mooi verhaal dat alleen een sprookje blijft. Het wordt tijd dat we, als sector, de mensen uit hun dromen wakker schudden. Het gevoel van zorgeloze zekerheid is een illusie.

De realiteit van nu vraagt een andere boodschap aan de deelnemer: het is tijd is om op basis van inzicht en overzicht zelf in actie te komen.

Inspelen op de deelnemer van nu

Voor veel mensen is pensioen nog steeds een non-onderwerp; niet iets waar je op een feestje over praat. “Pensioen is complex, iets in de toekomst en bovendien netjes geregeld door je werkgever. Daar moet je je dus geen zorgen over maken.” Alle onderzoeken bevestigen dat veel deelnemers er zo over denken. Ze besteden meer tijd aan het kiezen van een nieuwe smartphone dan aan het checken van hun pensioen. Hoe jonger de deelnemers, des te onverschilliger over pensioen ze zijn. En dat terwijl ze door de opkomst van DC-regelingen en de trend van defiscalisering juist meer dan ooit het heft in eigen hand moeten nemen. Hoe bereiken we hen? De deelnemer van nu heeft een andere mindset en wil informatie tot zich nemen op een manier die bij hem of haar past en op een moment dat dat hem of haar uitkomt. Daar spelen we op in door tegelijk met de introductie van het Centraal Beheer APF een nieuwe manier van communiceren te introduceren, waarin het persoonlijke portaal een centrale rol speelt.

Inzicht in de totale pensioensituatie

Dit persoonlijke portaal is gericht op het geven van inzicht. Daarnaast biedt het mogelijkheden om zelf in actie te komen. En dat gaat niet alleen over het pensioen dat deelnemers bij het Centraal Beheer APF opbouwen, maar over hun totale pensioensituatie. Dat wil zeggen dat ook de AOW erin is meegenomen en, via een automatische koppeling met het Pensioenregister, ook pensioenen van vorige werkgevers. Bovendien kan de deelnemer zelf allerlei ‘potjes’ toevoegen uit de derde en vierde pijler . Zo krijgt hij een totaalinzicht in zijn oude dag, dat we uitdrukken in reële netto-maandbedragen van nu. Dit betekent dat we de verwachte pensioenen terugrekenen naar een netto besteedbaar inkomen van vandaag de dag. Dat inzicht is zeker niet statisch; bijvoorbeeld met de Beleggingsbalans kan de deelnemer zien wat er gebeurt als hij zijn risicoprofiel zou aanpassen, zodat hij weloverwogen – op basis van inzicht – maatregelen voor de toekomst kan nemen. Dat is precies wat wij stimuleren: niet achteroverleunen of dromen van tropische eilanden, maar kom in actie; jij bent aan zet.

Digitale communicatie: op maat en relevant

We communiceren volledig digitaal met de deelnemers. Zo kunnen we doelgericht informatie verstrekken op de momenten die er voor de individuele deelnemer toe doen. Denk aan belangrijke momenten in het leven (‘life events’), zoals trouwen, kinderen krijgen, scheiden en het wisselen van baan. Bovendien kunnen we de communicatie afstemmen op verschillende voorkeuren. Zo gebruiken we voor de jongere generaties vaak korte filmpjes met uitleg. In alle gevallen communiceren we in gewone, begrijpelijke taal. Kortom, het is hoog tijd om het gevoel dat het met je pensioen wel goed zit, om te zetten naar inzicht en actie. Jij bent aan zet.

De deelnemer aan zet bij het pensioen: tijd voor inzicht en actie
Geef je mening

NAAR BOVEN