Deelnemerportaal Mijn Pensioen

Op portaal 'Mijn Pensioen’ kunnen deelnemers online alle informatie vinden die nodig is om eenvoudig inzicht te krijgen in hun persoonlijke pensioen.

Via portaal ‘Mijn Pensioen’ kan op verschillende manieren met deelnemers worden gecommuniceerd: via tekst, online flows, rekentools of animaties. Hierdoor ontstaat er communicatie op maat, de deelnemer kiest zelf op welke manier hij het liefst geïnformeerd wordt over zijn pensioen.

De deelnemer heeft inzicht in de totale oudedagsvoorziening

De gedachte achter Mijn Pensioen is deelnemers inzicht te geven in de totale oudedagsvoorziening. Een deelnemer krijgt dus niet alleen informatie over pensioen dat bij Centraal Beheer APF is opgebouwd via de tweede pijler, maar kan zelf informatie toevoegen over opgebouwd vermogen via de derde en vierde pijler én over pensioen dat is opgebouwd bij eerdere werkgevers.

Bedragen vertaald naar de euro’s van vandaag

Het opgebouwde pensioen dat de deelnemer ziet in Mijn Pensioen is vertaald naar een nettobedrag van vandaag de dag. Hierdoor krijgt de deelnemer een reëler beeld van hoeveel pensioen er opgebouwd wordt en of er actie moeten worden ondernomen of niet. Een mooie bijdrage aan het pensioenbewustzijn nu en later.

De deelnemer maakt stap voor stap keuzes

De deelnemer kan in Mijn Pensioen zelf ontdekken wat de financiële gevolgen zijn van keuzes en belangrijke gebeurtenissen in zijn of haar leven, zoals meer of minder werken, wel of niet eerder stoppen met werken, kinderen, huwelijk, arbeidsongeschiktheid of een scheiding. Per ‘life event’ heeft het portaal een functionaliteit die direct inspeelt op de specifieke behoefte van de deelnemer op dat moment. Via een rekenapplicatie kan de deelnemer gelijk de gevolgen zien van zijn persoonlijke situatie op zijn pensioen. Met de ‘Beleggingsbalans’ bepaalt de deelnemer binnen Mijn Pensioen op een laagdrempelige manier zijn risicobereidheid.

Gelaagd communiceren helpt deelnemers

Uit usabilitytests is gebleken dat deelnemers het lastig vinden om veel informatie tegelijkertijd te verwerken. De informatie op Mijn Pensioen wordt daarom stap voor stap aangeboden aan de deelnemer. De zogenaamde ‘geleide dialoog’ leidt tot beter begrip van de inhoud en meer helderheid over de keuzemogelijkheden. In Mijn Pensioen worden alle mogelijke deelnemerkeuzes van alle mogelijke pensioenregelingen centraal aangeboden. De gevolgen van de keuzes die een deelnemer maakt binnen zijn specifieke regeling zijn direct zichtbaar en worden direct online doorgegeven en in de administratie doorgevoerd.

Wij hebben met deelnemerportaal Mijn Pensioen eerder al de PBM communicatieprijs gewonnen. De toenmalige jury gaf daarbij aan dat wij door de opzet van het portaal deelnemers beter kunnen bereiken voor hun pensioen.